Wednesday, June 24, 2009

NOT ENOUGH FUNCTION?

So ok, Sabah ni mempunyai bakat & artis2 yang kira not bad..but mostly 'baby' jika dibandingkan dengan artis2 lain di Semenanjung. Why? Disebabkan tidak cukup exposure.

Berapa banyak kah function2 yang memerlukan perkhidmatan artis Sabah, KADUS di Sabah? Konsert DBKK bulan Feb, Sabah Fest, Kaamatan ... apa lagi? To me, the artis themselves are not promoting themselves, that is where their manager is supposed to come and deliver. Apa gunanya buat album, gunakan duit sendiri pulak tu & tidak promotekan diri.

Hmm,..mungkin sebab itulah mereka rasa jika mereka minta bayaran RM50 untuk satu show,its part of marketing diri sendiri? Mungkin saya silap. Persoalan saya adalah, adakah artis kita sudah mencuba untuk mempromosikan diri mereka atau cuma berharap saja.? OK,buat performance di RTM, radio but mesti ada other ways to market themselves. Sebenarnya ada banyak cara untuk market artis kita. But then again,.. tidak cukup function untuk 'cater for all' if not untuk segelintir. Perlukah artis KADUS diversify? Sing with a band? Buat special appearance di pub or club? But then again,..artis KADUS cukup bersediakah atau after buat album cuma sekadar untuk memuaskan hati untuk keluarkan album. Ada yang macam tu..mungkin.

So, sebelum saya undurkan diri, ask yourself... what makes you special, better and stands out more than the rest.. can you be better than you were in 2008? Its about change. RM1000 itu tidak akan berubah, jika artis kita tidak mau progres and ubah.. maybe.

Ciao!!

No comments: