Sunday, April 5, 2009

ATTITUDE MANUSIA

Blog odoi dogo adalah semata-mata mau "test the water"..mau tengok samada budaya kita dapat menerima komen-komen samada dari Astroboy mahupun visitors dalam blog ini. Posting pun adalah komen-komen yang jujur dari kaca mata orang serta komen-komen yang Astroboy kutip semasa apa-apa pun event, wawancara, temubual, cerita kosong dengan orang-orang yang Astroboy kenali. Kaum KADUS selama ini, bagi saya, setahu saya lah belum pernah 'dihidangkan' dengan kritikan ataupun komen-komen secara lisan.

Betulkah tidak, apabila artis kita naik pentas dan membuat persembahan, kita duduk, dengar dan kagum dengan persembahan mereka? Ataupun, kita menjadi pengkritik? " Astaga baju si anu tu..odoi dogo..! kenapalah dia pakai begitu? Alamak, nyayian si anu tu, sumbang lah? Happened to you? Are you one of them? Ya,..saya memang macam tu.

This blog..kalau dilihat dari segi sudut positifnya...adalah 'challenge' kepada artis kita untuk membuat keputusan yang senang..ingat 20% tu adalah diluar kawalan kita. 80% pula adalah bagaimana kita membuat keputusan seterusnya. Ada artis atau orang biasa2 lah..kalau dikritik akan...lawan balik & berdendam. The end result, bergaduh, bersengketa tetapi pada umbi kritikan itu,..artis atau orang tu tidak dapat menerima suggestion untuk buat perubahan yang positif pada diri beliau. Kalau, pada mulanya dia selalu menyanyi sumbang atau membawa lagu nada tinggi tapi selalu...astaga tidak kesampaian.. Kita komen, "bah,..cuba bawa lagu yang tidak terlalu tinggi,..atau berlatih lagi"... Naaahhhh!!!! Yang tidak boleh atau tidak inginkan peningkatan akan ,..lawan balik. End result... masih sama juga seperti dulu, no change masih sumbang atau masih memakai pakaian yang teruk atau penampilan yang amat tidak sesuai.

Tapi the other group, lepas kena komen atau kritik akan menilaikan kritikan/ komen.. kemudian tanya diri sendiri atau consult his/her best friend.."eh, betul kah?" Beliau yang positif akan buat perubahan yang kadangkalanya drastik tetapi kebiasaanya membawa kesan yang positif. Syabas,..saya salute orang tu.

Jadi,..mana satukah kamu? Atau mana satukah label yang kamu inginkan orang labelkan diri kamu? Yes,...kawan2 ku..semua orang label diri orang lain..termasuk saya.. Yes,..saya adalah diantara orang yang teramat jujur. Kalau baju kamu tidak sesuai,..saya terus terang cakap. Kamu tanya, jadi saya bagitaulah..napa pula mau marah saya kan?..hahhahaa..

Eh,...mana sudah saya ni.. oh ok.. Jadi...blog ini 'dijanakan' untuk melihat dan to experience setakat manakah character visitors, followers kalian..dalam blog dan juga bila bersua diluar.. ada yang mula curiga siapakah Astroboy... ada yang mempunyai reaksi yang positif..tapi to my surprise...tiada yang bereaksikan negatif..Yeah!!!! kaum KADUS ada harapan...setakat ini lah.

Komen2 kamu , serta chat kamu semuanya very postif... dan tingkahlaku diluar pun tidak menunjukkan sebarang 'hostility atau sikap dingin... Keep it up.

Napa mau konpiuskan orang, jika ramai yang sudah agak siapakah Astroboy.. mau test the water,..sebelum terjun,..mau check dulu ada buaya kah tidak..huahuahua.. Manalah tau nanti, minuman kena racunkah, kereta kena garit sini-sana.., kena tikam pakai garpu kah... Blog ini juga telah sedikit sebanyak membuka mata Astroboy, siapa yang OK, siapa yang not bad,..tetapi overall, semuanya BAIK!!

Saya akan stop blog untuk sementara waktu...... will come back soon. Ciao!

Message terakhir,.. Orang atau kawan anda yang paling baik sekali adalah mereka yang amat jujur kepada anda. Kalau kamu nampak comot tapi dia cakap,."ok bah" means..dia tidak peduli sama kamu tu. Astroboy tidak macam itu.. I tell the truth..samada kamu dapat terima..itu different story.. Bye!!

3 comments:

barambang said...

So apa faedah yang ko dapat setelah buat orang bengang dengan hasil seni yang ko utarakan... bukan selatankan.. heheh. Kecenderungan manusia selalunya lebih kepada kebaikan bukan kesalahan yang di buat.. ada yang boleh terima kritikan dan ada juga yang kurang positif dengan isu yang kurang memihak kepadanya... so maciam.. adakah ko sanggup menerima tindakan dari mereka yang tidak berpuas hati dengan ko?.... heheheheeh...

p/s manusia lebih senang terima kritikan yang sejuk tapi membina dari kritikan yang panas dengan alasan untuk membina... hehehheeh

Astro Boy said...

thanks barambang.. actually saya dibesarkan dalam keluarga yang tersangat tidak konvensional.. kemudian bertahun lama diluar negeri mengajar saya yang kritikan atau koemn tu sebenarnya teramat bagus. Ramai yang melihatnya melalui pandangan 'tunnel'..dan mereka, terutamanya yang tidak biasa menerima kritikan, biasanya akan terasa amat. For me.. persepsi saya amat berbeza..'they dont put food on my table,..so what'...tapi..setiap komen yang diberi amat berharga.

Contohnya,..kalau seseorang tu katanya yang saya ni bukan cerdik sangat,buduh..reaksi saya senang..defend dulu 'they dont put food on my table'..kemudian, check dimana kebuduhan saya tu & trus improve..yess!! today I am much more pandai than yesterday..

Kalau dorang cakap saya kurang stylo, than saya do self check,..samada sy kurangh stylo di pasar atau club..hmm.. dr sama..improvekan diri..gitu.

So,..kalau mereka nak cakap apa2 pun..please..I am more tha happy menerimanya sebab..itulah peluang saya utk progress...rugi kalau marah2 dan lawan balik! Caio & TQ>

barambang said...

Heheheh.. Itulah yang kita mau sebenarnya.... siapapun diri kita.. kita harus peka dengan keadaan persekitaran dan sabar merupakan elemen utama yang harus dipraktikkan.. heheheh.

Biasanya orang akan membuat andaian tentang sifat negatif kita pada mula mereka kenal kita... Tapi setelah mereka kenal dengan kita.. mungkin berubah sekaligus apa yang mereka fikir tentang kita...


So saya harap ko banyakkan bersabar... heheheheh...GBU