Monday, May 4, 2009

COVER ALBUM LAGU SABAH











Bagi saya, kita sudah berada dlm tahun 2009..namun banyak betul album cover dusun kita tidak banyak perubahan. Konsep, layout, fonts, photo, pakaian etc bagi saya cukup menyedihkan. Dari segi marketing & publisiti,..album cover is one of the most important element untuk menggalakkan orang beli. Seperti seorang wanita yang cantik. Lelaki biasanya suka tengok wanita yang cantik. Tipulah lelaki itu jika dia cakap " personaliti lagi penting."Memang betul tapi kali pertama berjumpa, mesti mata yang memandang dulu, lepas tu barulah hati..

Sebab itu, ramai sudah kita pandang menggunakan statement " wah dia ada complete pakej." Apa maksud kamu? 1) Suara yg baik 2) Penampilan/cantik/ hensem 3) Persembahan. Of course, ada yang mempunyai suara yang cukup bagus tapi tidak ada pakej. Napa Ivey Alexandra lebih popular daripada Clare Petrus Edwin? Dua2 vokal yang baik.. selain daripada itu apa? Yes,..kita judge dari segi rupa & penampilan.

Balik kepada cover album. Bagi saya,..producers naikkan taraf & standard dari segi cover album. Sabah ada ramai very talented photographers & graphic designers.

My favourites yang standard quite good are:
1) Terry Peter- Melting Pot
2) Danny F Malinggi
3) D'Prince
& maybe 1-2..

The rest..aduhh... sedih. Ingat ni saja..tahun ini adalah tahun 2009 bukannya tahun 70an.. ulang 2-3 kali. Kamu nilailah sendiri. Please don't talk about budget. To produce a good cover & lousy cover sama kos saja tu. Ikut ada inisiatif saja. Ciao!

No comments: